tiistai 11. heinäkuuta 2017

Päivä Tallinnassa autolla

Mun kesälomalla ehdimme myös tehdä pienen ulkomaanreissun! Kävimme nimittäin päiväreissulla Tallinnassa auton kanssa.

Varsinainen matkan tarkoitus oli hankkia juomia häihin, mutta päätimme samalla viettää myös aikaa Tallinnassa. Olin yllättynyt miten hyvin lippuja sai vielä muutamaa päivää ennen. Varasin meille molempiin suuntiin matkan Tallink Megastarilla, jonka neitsytmatkalla olin aiemmin talvella.

Kaikkiaan meille jäi kuutisen tuntia aikaa seikkailla maissa ja se riitti oikein hyvin kun meillä oli auto matkassa. Edellisen kerran olimme Samulin kanssa Tallinnassa ennen joulua, mutta nyt otimme Alisankin mukaan.

Siirtyminen laivaan ja laivasta pois sujui mukavasti autossa istuen ja Alisakin viihtyi yllättävän hyvin autojonossa laivoja ja muita autoja katsellessa. Laivaan ja laivasta pois ajaminen olivat itsessään Alisalle jo kivoja elämyksiä vaikka kuulemma vähän jännitti.

Kun saavuimme Tallinnaan onnistuimme hieman ajamaan ohi määränpäästämme, joten päätimme käydä hieman pidemmällä katselemassa rauhassa paikkoja. Päädyimmekin hieman kauemmas satamasta meren rantaan, missä kävelimme ja tutkailimme hetkisen. Oli kiva nähdä vähän muutakin Tallinnaa kuin sitä perus Vanhaakaupunkia tai ydinkeskustaa.

Kun olimme sitten saaneet juomaostokset tehtyä, ajattelimme lähteä etsimään ruokapaikkaa. Olin lukenut paljon Kalamajan alueesta ja koska se sijaitsi kätevästi ihan siinä lähellä, päätimme lähteä katsomaan sen tarjontaa.

Alue oli täynnä kapeita katuja ja kauniita vanhoja puutaloja, mutta auton kanssa ravintolan metsästäminen ei ollut paras vaihtoehto. Vinkki: selvitä etukäteen mihin mennä syömään! Trendikkäältä alueelta ei tällä kertaa löytynyt meille ruokapaikkaa, joten ajoimme takaisin satamaan.

Saimme auton parkkiin lähelle satamaa ja vierestä löytyi Panimoravintola, johon päätimme mennä, koska nälkä oli kaikilla jo kova. Paikka osoittautui edulliseksi ja tunnelmalliseksi ravintolaksi. Meille kaikille löytyi syötävää ja oma suosikkini oli alkuruoaksi tilaamamme valkosipulileivät. Lastenlista olisi voinut olla kattavampi, mutta Alisa valitsi tällä kertaa lihapullat ja söi ne hyvällä ruokahalulla. Palvelu oli paikassa hyvää ja ystävällistä ja tosiaan hintakin kohtuullinen, sillä ruokineen ja juomineen lasku oli noin 30€ meidän kaikkien kolmen osalta ja näistä minun ja Samulin pääruoat olivat jo 20€.

Ruokailun jälkeen lähdimme hieman kävelemään ja vähän huomaamatta päädyimme Tallinnan Vanhaankaupunkiin. Vaikka viime reissulla kiersimme paljon Vanhassakaupungissa, kiertelimme nyt hieman syrjemmässä ja siellä olikin paljon kauniita rakennuksia ja väljempää kuin pääkaduilla.

Pieni virhearvio mulle oli kuitenkin käynyt kun en ottanut Alisalle rattaita, minä kun olin ajatellut että liikumme autolla! En ottanut ollenkaan huomioon sitä muuta liikkumista kaupungilla. Alisa toki kävelee reippaasti, mutta iltaa kohden pitkä reissupäivä alkoi hänelläkin tuntua jaloissa, joten aika paljon Samuli kantoi joko sylissä tai reppuselässä.

Paljon enempään aika ei tällä kertaa riittänyt, mutta varsin mukava päivä ehdittiin viettää. Laivalla toki perinteiset shoppailut, leikkihuone ja kannella käynti, pian tuo kaksituntinen olikin jo mennyt ja laiva Helsingissä.

Hassua sinänsä, että päiväreissulle Tallinnaan pääsee melkein edullisemmin kuin vaikka huvipuistoon täällä Suomessa. Vaikka meillä oli auto mukana ja se toki nosti hintaa, ei reissu ainakaan yhtään kalliimmaksi tullut kuin hurvittelu jossain Suomen kohteessa. Tulevina kesinä saatamme piipahtaa Tallinnan huvituksissa pidempäänkin.

Autolla Tallinnassa pääsi kätevästi liikkumaan, vaikka jalkasinkin tosin pärjää. Autolla kuitenkin pystyimme näkemään kaupunkia hieman laajemmalta alueelta. Tallinnassa ajaminen ei sinänsä ole hankalaa, vaikka liikennejärjestelyt ovatkin mielestäni hieman sekavammat kuin Suomessa. Hieman joutui miettimään miten mihinkin pääsee, koska kaupungissa oli paljon yksisuuntaisia katuja. Jos kuitenkin kiinnostusta on, reissu auton kanssa on helppo toteuttaa!

Oletteko te käyneet auton kanssa Tallinnassa?