perjantai 10. maaliskuuta 2017

Omanlainen erilainen

Mulla on usein tunne, etten kuulu mihinkään. Olen outolintu, vaikka olenkin ihan vaan tavallinen. Olen ulkopuolinen. En törmää kovinkaan usein ihmisiin, joiden kanssa tuntisin täyttä yhteenkuuluvuutta. Ei sillä, erilaisuus on rikkaus ja niin edespäin, joskus vaan vituttaa perustella omia harrastuksiaan, kiinnostuksen kohteita tai muita toisille ihmisille. Perustella sitä, että tällainen minä olen.

Myönnetään, monet mun harrastukset, etenkin kilpaa ajaminen eivät tunnu olevan niitä yleisesti naisille hyväksyttyjä harrastuksia. On hassua joutua perustelemaan omaa harrastustaan muille, etenkin kun mulle se on ihan tavallinen harrastus ja mulla on monia naispuolisia kavereita lajin parista.

Usein kyselyt ja utelut ovat hyväntahtoisia ja vastaan ja kerron mielelläni harrastuksestani ja taustastani. Joskus tilanne on kuitenkin ihan päinvastainen. Muistan kun varhaisteininä toinen tyttö väitti mun valehtelevan autoharrastuksesta, että olisin poikien mielestä magee. Ou jee. Nyt reilu kymmenen vuotta vanhempana mä oon tajunnut, miten totaalisen väärässä se mimmi oli, monet miehet nimittäin ovat vuosien aikana vaan säikähtäneet kyseisen harrastuksen tullessa puheeksi. 

Onneksi vakka lopulta löysi öljyä ja pärinää pelkäämättömän kantensa.

Kummallisuus ei lopu harrastuksiin, tuntuu että lempisarjani, -elokuvani, -kirjani ja -musiikkini ovat välillä muiden mielestä perin kummallisia tai erikoisia. Ala-asteella kaverit kuunteli Britney Spearsia tai Bäkkäreitä, mä tykkäsin iskelmästä. Ei kovin katu-uskottavaa todellakaan.

Jos teininä en ollut se tavallisin, ei se radikaalisti ole muuttunut näin äitinäkään. Myös äitinä olen joku omituinen outolintu, etten juurikaan ole löytänyt ns. mammakavereita, tuttuja ja kavereita kylläkin, ei siinä mitään. Uskon, etten halua kovin helposti tutustua syvemmin uusiin ihmisiin, koska pelkään taas tuntevani itseni oudoksi.



Kaikenkaikkiaan mä olen aina halunnut seistä mun mieltymysten ja harrastusten takana ylpeänä. Joskus kuitenkin ympärillä ollut paine on pakottanut piilottelemaan niitä todellisia mieltymyksiä ja olen yrittänyt mukautua enemmän siihen yleisesti hyväksyttyyn malliin. Onneksi mua on siunattu suhteellisen hyvällä itseluottamuksella, joka etenkin nykyään suodattaa monet asiat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Nuorempana ivalliset sanat ja se tietty katse loukkasi ja sai mut häpeämään omaa itseäni.

Yhtenä iltana kysyin Samulilta, että eikö häntä haittaa, että olen omituinen. Vastaukseksi sain, että olen juuri paras, koska olen vähän erilainen kuin muut.

Tärkeintä ei ehkä olekaan olla yleisesti hyväksytty ihminen, oikeastaan se riittää, kun joku hyväksyy juuri sellaisena kun on. Omanlaisena erilaisena.


Onko teissä tai teidän elämässä jotain sellaista, minkä takia koette olevanne toisten mielestä erikoinen? Entä oletteko joutuneet perustelemaan näitä asioita usein muille?

2 kommenttia:

  1. Kylläpäs nyt kolahti omaan tilanteesen! Ei oo montaa päivää kun asiaa miettisin, että miksi ei oo tullut elettyä massan mukana ja miksi kutakuinki kaikki isommat valinnat eroavat vaikkapa omasta kaveripiiristä.

    Esimerkkeinä yleisurheilua pienessä seurassa ainoana lapsena ilman oman ikäisiä kavereita, venäjän opiskelua lukiossa yksityisopetuksessa, pukeutumista, mikä ei ollut kavereita miellyttävää.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

    Muistan miettineeni ala-asteikäisenä, että miksei meillä voisi olla ihan normaali perhe, kun kylällä tuli arvostelua pihallamme olleista jokkisautoista. Onneksi oon kuitenkin ollut aina myös tosi ylpeä siitä, mitä harrastus on tuonut mukanaan.

    Kuten kuvioon sopi, omakin harrastus piti alottaa pienessä seurassa, josta ei tietenkään mitään kavereita löytynyt kun niitä ei ollut tarjolla. Nykyään ihmiset, jotka harrastuksesta kuulevat, ottavat asian innostuneina vastaan. Toki harrastukseen menevää aikamäärää joutuu aina puolustelemaan ja menetinpähän ystävän lapsen kummiudenkin, koska en suostunut peruuttamaan vuotta aikasemmin varattua sm-reissua. Ystävä ei ymmärtänyt, mutta halusin pitää kiinni siitä ja niistä ihmisistä, jotka on mulle ollut aina tärkeitä.

    Uusia äitikavereita ei oo lapsen syntymänkään myötä löytynyt, osittain myös siksi ettei ole tullut halua lähteä löytämään kavereita. Sama kai on vähän pätenyt muissakin elämänvaiheissa, että sitä on hidas lämpeämään ja tavallaan varautunut niin uusien ihmisten kuin tilanteidenkin kohdalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää kai ajatella, että me ollaan vaan tarpeeksi vahvoja, että voidaan olla omalaisia ja omaa tietä kulkevia, ja hyvä niin! :)

      Tunnistan monta juttua tuosta sun kommentista, etenkin tuo ajankäyttö, se tuntuu joskus olevan muille vaikeaa ymmärtää.

      Kiitos kommentista! <3

      Poista

Jätä toki kommenttia! :)