tiistai 17. tammikuuta 2017

Pöyristys kirpputorilla

Pidemmän aikaa olen miettinyt, ettei viime talvena hankitut haalarit ja talvikengät enää menisi koko talvea. Jostain olisi hankittava uusia ja isompia varusteita. Ensiapuna ajattelin lähteä läheiselle lasten kirppikselle tutkimaan, jos sieltä löytyisi meille hyvä haalari ja kenties kengätkin päiväkotiin. Kenkien kanssa olen yleensä vähän skeptinen, sillä toisen jalkaan muotoutuneet kengät voi tehdä hallaa lapsen jalalle.

Alisan ollessa pienempi, ostelin paljonkin kirppiksiltä vaatteita. Vauvanvaatteita saa todella siistejä ja hyviä edullisesti käytettynä. Mitä vanhempi Alisasta on tullut, sitä vähemmän olen löytänyt kirpputoreilta järkevää tavaraa. Onhan se ihan ymmärrettävää, isommalla lapsella vaatteet kuluvat enemmän.


En tiedä, olin varmaan myöhässä toppahaalarin hankintaa ajatellen, sillä tarjonta oli todella todella todella huono. Nekin haalarit, jotka löysin oli ihan järkyttävässä kunnossa. Olisin hyvin suostunut tinkimään ulkonäöstä, kunhan haalari olisi ollut lämmin ja ehjä. Tarkoitus olisi, että Alisa pysyy pihaleikeissä lämpimänä ja kuivana päiväkodissa leikkiessään. Ulkonäöllä ei tässä kohtaa olisi merkitystä.

Huonoa kuntoa enemmän pöyristyin niistä hinnoista! Parikymppiä RIKKINÄISESTÄ ja kuluneesta toppahaalarista, joka on vielä likainen, mun mielestä kohtuutonta. Ihan sama, jos se Reiman haalari on 5 vuotta sitten maksanut enemmän, rikkinäisenä sillä ei oikeasti ole mitään virkaa.

Sama juttu kengissä. 15e kuluneista ja lyttyyn astutuista Kuomista oli liikaa mun kukkarolle  ja mielelle.


Pikaiseksi ajateltu ostosreissu venähti, kun päätin lähteä ostoskeskukseen, sieltä tiesin löytäväni uuden haalarin ja kengät järkevällä hinnalla. Alennusmyynnit eivät pettäneet, sillä todellakin löysin järkevällä hinnalla sekä haalarin, että kengät. Olisi pitänyt heti marssia kauppaan, ulkovaatteet ja kengät kun ei yleensä ole käytettynä enää niin hyviä.

Meillä on tosi hyviä kokemuksia Name Itin välikausihaalarista, joten päätin käydä kurkkaamassa heidän toppahaalarivalikoimaansa. Ikkunassa mainostettu -50% houkutteli myös. Eikä aikaakaan kun kävelin kaupasta uuden tummansinisen haalarin kanssa. Puoleenhintaan pulitin haalarista 40e, joka on mun mielestä varsin kohtuullinen hinta ehjästä ja uudesta haalarista. Kooltaan haalari on vielä hieman reilu, joten saattaa olla, että se menee vielä ensi talvenakin. Tykkäsin myös haalarin kapeudesta, se istuu paremmin hoikalle Alisalle kuin meillä tällä hetkellä oleva Ticket to heaven.


Parissa kenkäkaupassa katselin uusia Soreleita hyvässä alennuksessa, mutta Alisalle sopivaa kokoa ei löytynyt, joten päätin kurkata Prisman valikoiman, missä tiesin ainakin kuomia myytävän.

Prismassa tosiaan oli Kuomia, joiden hinta uutena oli 30e. 15e hinta käyttökelvottomista Kuomista oli siis todellakin liikaa. Olin jo nappaamassa Kuomat kantoon kunnes päätin vilasta, löytyisikö kuitenkin vaikka niitä Soreleita, Kuomat kun ei kuulemma ole erityisen hyviä lapsen jaloille. Kävikin lopulta niin, että löysin Viking Goretexit puoleen hintaan. Ajattelin, että ne Vikingit olisi tässä kohtaa kyllä paremmat, kun ei hintaakaan jäänyt kuin 40e.


Olen jo aikaisemmin tullut siihen tulokseen, ettei merkkivaatteita kannata ostaa käytettynä, alennusmyynneistä niitä saa halvemmalla. Näköjään sama pätee muihinkin vaatteisiin. Hinnoittelu käytetyissä vaatteissa on mun mielestä karannut ihan hanskasta. Välillä olen tehnyt esimerkiksi paikalliselta Facebook-kirppikseltä löytöjä. Viime talvena käyttämättömät Kuomat 7e ja syksyllä uudenveroiset Viking Goretexit 5e. Kotipaikkakuntani Facebook-kirppikseen voi myös vielä luottaa, sillä jo samana iltana äitini bongasi sieltä uudenkarheat Kuomat vitosella. Vaikka meillä onkin nyt nuo uudet kengät, pääsevät Kuomat hyvin käyttöön toisina kenkinä.

Moni perustelee kalliiden merkkivaatteiden ostamista sillä, että niistä saa myydessäkin hyvän hinnan. Lastenvaatteet ovat kuin sijoitus. Olen itsekin ajatellut näin ja kerran sain tarjouskaupalla yhdestä myymästäni mekosta enemmän kuin olin itse siitä alennusmyynneissä maksanut. Olin kyllä aika hämmentynyt tuolloin, koska en ollut todellakaan ajatellun sen hinnan nousevan niin korkeaksi. Nykyään ajattelen, että vaatteet on ostettu käyttöön, ei sijoituskohteeksi, joten on ihan sama saanko niistä rahaa sitten kun ne on meillä pieneksi jääneet. Käyttökelvottomat vaatteet joutavat kyllä johonkin muuhun uusiokäyttöön, niitä en kehtaa antaa edes ilmaiseksi.

Kierrätys ja kirpputorit on tosi hyvä juttu ja ymmärrän pointin kaiken sen takana. Olen yrittänyt usein hankkia vaatteita juuri käytettynä, että voisi edes hieman tätä materiakeskeistä elämää hillitä. Lisäksi kierrätän vaatteet aina meiltä eteenpäin. Kierrättäminen on kivaa, mutta juuri nyt mä olen tosi turhautunut tähän ylihinnoitteluun. Ei mulla ainakaan ole varaa ostaa käyttökelvotonta tavaraa kirpputorilta, jos kaupasta saa uutta lähes samaan hintaan. Vaikka se epäekologisempaa onkin. 

Tässä ei ole mitään järkeä.

6 kommenttia:

  1. Itse otin riskin ja ostin jo viime kesänä pojalle Didriksonin toppahaalarin täksi talveksi. Mutta säästökin oli sen verran iso, maksoin 150 € maksavasta haalarista vajaa 70€. Tosin päätöstä helpotti puvun ominaisuudet (teipatut saumat, vesipilariarvot, extend size ominaisuus) ja se, että Didrikssonilla yleensäkin puvut ovat hieman reilun kokonaisia. Huh. No joo, mutta olen siis samaa mieltä, niin äitinä kuin yrittäjänäkin, että mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, niin sitä vaikeampaa on käytettynä löytää siistiä ja ehjää vaatetta.

    Olen tutustunut jopa näihin merkkivaatteiden facebook kirppiksiiin, joista lähdin melko nopeasti poiskin. Käytetyistä ja lähes läpikuluneistä merkkilegginsseistä saatettiin pyytää joka 20€. Melko mieletöntä.

    Mutta summasummarum, puolensa niin uutena ostetuissa, kuin käytetyissäkin vaatteissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin yritän aina hankkia etukäteen halaarin, kun noita kalliita haalareita saa keväällä aina edullisemmin.

      Merkkivaatteiden kohdalla hinnoittelu on usein mennyt ihan yli, onneksi välillä tekee vielä löytöjäkin. :)

      Poista
  2. Aika hurjaa! :O .. Minä olen myös todennut, ettei isommille lapsille juuri löydy mitään ostettavaa kirpputoreilta. Kierrätämme lähinnä sukulaisten ja ystävien kesken niitä vielä "juuri ja juuri" käyttökelpoisia vaatteita. Kirppiksiltä/nettisaiteilta saattaa ehkä löytää jotain erikoiskamaa hyvään hintaan. Esim juhlavaatteet, luistimet jne. Ihan tavallisissa vaatteissa olen viimeaikoina ostanut poijille vain uusia. (Bad Mom!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän samat fiilikset, mutta minkäs teet! Joskus löytyy vielä onneksi hyvää tavaraa edullisestikin. :)

      Poista
  3. Mä olen myös todennut, ett todella harvoin kirppiksiltä löytyy isommille lapsille yhtään mitään hinta-laatusuhteeltaan ostamisen arvoista. Alesta kun löytää uusina niitä Henkkamaukkoja, ulkovaatteita jne. jopa halvemmalla kuin mitä monet pyytävät käytetyistä, ei todellakaan uudenveroisista tuotteistaan.

    VastaaPoista

Jätä toki kommenttia! :)