tiistai 13. joulukuuta 2016

Jouluinen Tallinna - täydellinen lepohetki väsyneille vanhemmille

Hellou! Täällä on vietetty hieman hiljaiseloa. Viikonloppu vietettiin Samulin kanssa kaksistaan Tallinnassa. Just täydellinen miniloma! Ja tiedättekö, mun puhelin ei toiminut koko reissulla, ei viestejä, ei nettiä, edes wifi ei suostunut toimimaan. Ainoastaan saapuvat puhelut tulivat läpi, joten juttelin Alisan kanssa muutaman kerran puhelimessa. Miten vapauttavaa keskittyä koko reissun ajan Samulin kanssa olemiseen, huippua! Osittain siitä syystä, tästä postauksesta tuli melkoinen kuvapläjäys, sillä kameran kanssa tuli kyllä heiluttua kuten kunnon turistin kuuluukin. ;)

Tässä oikein super turistipose...;)

Lauantaina seilasimme laivalla Helsingistä Tallinnaan ja perille päästyä suunnistimme hotellille. Olimme valinneet hotelliksi Radisson Blu Hotel Olümpian, johon oli pieni kävelymatka satamasta. Olimme lähteneet reissuun ison käsilaukun ja repun kanssa ja hyvin pärjäsimme pienen tavaramäärän kanssa, eipähän ollut liikaa kannettavaa. Ilta alkoi hämärtää, joten jätimme ylimääräiset tavarat huoneeseen ja päätimme lähteä kaupunkiin kiertelemään ja piipahtaa etenkin vanhankaupungin joulutorilla, jota ainakin itse olin odottanut paljon. Vanha kaupunki oli todella upea valoissaan ja havukoristeissaan. Joulutorilla soi joululaulut ja ihmisiä oli todella paljon. Me kiertelimme Samulin kanssa pitkin vanhaa kaupunkia jouluisesta tunnelmasta nauttien.

Päätimme suunnata illalla takaisin hotellille ja ruokailla hotellin ravintolassa. Onneksi päädyimme juuri oman hotellimme ravintolaan! Ruoka oli todella hyvää ja ruoan päätteeksi oli lyhyt matka huoneeseen. Päätimme syödä oikein pitkän kaavan mukaan ja pari tuntia vierähti heittämällä. Alkuruoaksi söimme jättikatkarapuja, pääruoaksi itselläni oli ankkaa ja Samullilla porsaan kylkeä, jälkiruoaksi söimme vielä pannacotat. Kaikki ruoka oli hienon näköistä ja herkullista, etenkin jälkiruoka.

Täyttävän illallisen ja punaviinilasillisen jälkeen oli rentouttavaa pulahtaa kuumaan kylpyyn ja sen jälkeen pehmeään sänkyyn. Kunnollisten yöunien jälkeen sunnuntaiaamuun heräsi kaksi pirteää tyyppiä.

Runsaan aamupalan jälkeen jäimme hetkeksi loikoilemaan sängylle ennen kuin luovutimme huoneen pois ja lähdimme taas kiertelemään kaupungille. Iltapäivän vietimmekin kauppoja kierrellen. Emme varsinaisesti lähteneet Tallinnan ostosreissulle, mutta onnistuimme kuitenkin hankkimaan useamman joululahjan reissulta. Itselleni ostin pipon, tai Samuli osti kun olin empinyt pipon ostamista kaksi päivää. Samanlaisia tupsupipoja oli joka kojussa torilla ja joka toisella vastaantulevalla, mutta mitäs sen väliä, kerrankin pipo joka ei näyttänyt tyhmältä päässäni ja oli vielä lämminkin!  Ja oikeassahan Samuli oli, kyllä olisi harmittanut jos pipo olisi jäänyt ostamatta.

Tallinna tunnetaan (valitettavasti) suomalaisittain viinanhakupaikkana, mutta Tallinna on paljon muutakin ja erittäin hyvä kohde lyhyelle viikonloppureissulle. Loppuvuotta kohden ainakin me ollaan melko väsyneitä, joten Tallinna oli täydellinen kohde meille: rauhallista kävelyä kaupungilla, hyvää ruokaa ja lepoa, ilman nettiä ja somea, mahtavaa! Mentiin minne jalat vei, ei koettu huonoa omatuntoa makoilusta, ei suorittamista, vain rentoutumista! Tallinnassa on niin paljon tuttua, mutta samalla se on mukavan erilainen.

Meillä oli ihana viikonloppu, mutta kiva olla taas kotona.

Kiva kun jaksoit lukea koko postauksen ja katsoa kuvat, en millään osannut jättää mitään pois! :)