torstai 14. huhtikuuta 2016

Kauhukokki ja reseptilukutaidottomuus

No okei, en mä nyt sentään mikään kauhukokki oo, useimmiten teen ihan hyvääkin ruokaa. Yksi suuri vika meikäläisen ruoanlaitossa kuitenkin on: olen ihan toivoton lukemaan reseptejä!

Ei nimittäin ole ollut kerta eikä kaksi kun lukutaidottomuus on aiheuttanut pieniä ongelmia ruoanlaittotilanteessa. Milloin en ole ostanut jotain raaka-ainetta kaupasta tai teen jonkin työvaiheen väärin, koska en ole vaivautunut lukemaa reseptiä yleensä otsikkoa pidemmälle.


Mulla on tietysti paljon kokemusta ravintola-alalta ja osaan tästä johtuen hyvin soveltaa reseptejä. Silti myös oletan liikaa asioita ja usein saan vain todeta, ettei taaskaan mennyt niin kuin Strömssössä.

Annan nyt ihan vaan muutamia esimerkkejä...

Helpot sämpylät:


Mun piti äkkiä leipasta helppoja sämpylöitä, mut eihän meillä ollut tarpeeksi vehnäjauhoja.. En antanut sen häiritä vaan sekoittelin vähän ohra- ja ruisjauhoja sekaan. No joku meni pieleen ja uunista paljastui tadaaa: littanat leipäset! No hei, tosi hyviä oli silti, mut toi ulkonäkö, näyttää vähän oksennukselta...

Tämä on juuri se perinteinen skenaario, syystä tai toisesta sovellan ohjetta, lopputulos on maultaan ihan hyvä, mutta ulkonäkö lähentelee painajaista! :D

Juureslaatikko:


Olin katsonut kivan ohjeen juureslaatikkoon ja yllättäen vähän sovelsin sitä. Pieleen meni tällä kertaa valmistusaika... KAIKKI laatikot kypsyy aina tunnissa... ...paitsi tämä hitsin juureslaatikko, joka vaati ohjeen mukaan kaksi tuntia kypsyäkseen. Kyllähän tämäkin olisi selvinnyt, jos olisin lukenut otsikkoa pidemmälle.

Eihän se muuten olisi mikään ongelma ollut, mutta aloitin valmistuksen 1,5h aikaisemmin ennen kuin mun ja Alisan piti lähteä kotoa.. Eipä auttanut kuin yrittää silputa juurekset todella ohueksi silpuksi ja vähän nostaa uunin lämpötilaa. Laatikko onnistui kuitenkin suhteellisen hyvin ja se oli oikein syötävää.

Lisukkeeksi tein silloin tuolle juureslaatikolle guacamolea, se sentään onnistui muuten, mutta sipuli oli hieman liian vahvaa. :D



Näitä esimerkkejä on vaikka millä mitalla, tosi harvoin mulla ihan kaikki menee niinkun Strömssössä. Ja aina mä mietin, et minkä ihmeen takia mä en voinu lukea kunnolla sitä reseptiä taaskaan..:D Kuinkakohan monta kertaa mun täytyy vielä mokailla, että opin? Villi veikkaus, etten opi ikinä. :D

Muita joita vaivaa reseptilukutaidottomuus?

6 kommenttia:

  1. Haha ihana :D Mä oon kyllä kans yks noiden reseptien lukemisten kanssa, ei vaan malta ja sit saakin jännityksellä oottaa että mitä sieltä uunista paljastuu :D Ruokien kanssa ei niinkään mutta leivokset, jestas..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo munkin leivonnaiset on aika usein mitä sattuu, juuri tästä samasta syystä..:DD

      Poista
  2. Hih :D Täälä kans kokkaillaan useimmiten ihan hyvällä, mutta väliin heikommallakin menestyksellä :)

    VastaaPoista

Jätä toki kommenttia! :)