perjantai 18. joulukuuta 2015

Minun tämän joulun paras teko

Hei sinä vähävarainen äiti tai isi,

Joulu on varmasti pahinta ja kamalinta aikaa olla vähävarainen. Joka puolella paistaa materialismi ja ostohysteria. Lelumainoksia tulee postiluukusta, telkkarista, netistä... Lapset puhuvat lahjatoiveistaan, aikuiset ostamistaan lahjoista.. Tuntuu, että lapselle on pakko ostaa kunnollisia lahjoja, jottei hän saa kärsiä koulussa loman jälkeen. Eihän vähävaraisuus lapsen vika ole, jos se ylipäätään on kenenkään vika.

Tiedän, että ajat ovat muuttuneet siitä kun itse olin pieni, mutta haluan lohduttaa ja kannustaa sinua. En ole kaikista rikkaimmasta perheestä, vaikka muistan saaneeni jouluisin paljon lahjoja. Lahjojen määrä ei kuitenkaan ole, minkä jouluista muistan parhaiten. Onnelliseksi teki ihan muut asiat joulussa. Olen onnellinen myös, että minulle on kotona opetettu, ettei kaikkea tarvitse saada ja että kaikki eivät ole edes niin hyväosaisia kuin minä. Toivon, että itsekin muistan opettaa tämän lapsilleni, jotta joulu merkitsisi heillekin muutakin kun lahjoja.

Ymmärrän kuitenkin myös sen, ettei pieni lapsi välttämättä aina ymmärrä sitä, miksi kaveri saa enemmän lahjoja kuin hän. Enkö ollutkaan tarpeeksi kiltti kun pukki ei tuonut lahjoja? En osaa edes kuvitella, kuinka pahalta se vanhemmasta tuntuu.

Toivon sinulta kuitenkin, ettet aja perheesi taloutta enempää ahdinkoon ostamalla lahjoja ja muita joulutarpeita luotolla, jonka takaisinmaksusta olet epävarma. Se tekee sinut vain entistä stressaantuneemmaksi ja surullisemmaksi. Ehkä myös lapsi aistii sen. 

Viime aikoina olen lukenut ihan liikaa artikkeleita ja juttuja pienituloisten perheiden määrän kasvusta, ilman lahjoja jäävistä lapsista, pakastepizzasta jouluruokana... Tänä vuonna minut on tehnyt iloiseksi kuitenkin se, että yhä enemmän olen nähnyt ihan yksittäisten ihmisten ilmoittavat halustaan auttaa muun muassa Facebookissa. Itsekin yritän aina auttaa vähistä tuloistani jotain ja olinkin jo tänä jouluna osallistunut muutamaan keräykseen. Tänä aamuna minulle kuitenkin tuli tunne, että haluaisin auttaa vielä jotain lapsiperhettä. Niimpä laitoin itsekin ilmoituksen yhdelle palstalle ja sain useita viestejä. Valitsin kuitenkin viesteistä ne, jotka mielestäni kipeimmin apua tarvitsivat. Toivon kuitenkin, että mahdollisimman moni muukin on jo saanut tai saamassa apua jouluksi. Näiden muutamien perheiden auttaminen antaa minulle niin paljon joulumieltä, että aion toteuttaa sen tästä lähtien joka vuosi. Vaikka tiedän etten voi pelastaa kaikkien perheiden joulua, mutta jos voin tuottaa iloa edes yhdelle perheelle, se on jo paljon. Se tunne, minkä auttamisesta sain, on ehdottomasti yksi parhaimpia asioita tässä joulussa! <3



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommenttia! :)