torstai 10. joulukuuta 2015

Laiskamutsin siivousniksit

Mä en oo mikään siivousfriikki. Meillä ei oo tosiaankaan ylisiistiä, eikä meidän kämppä näytä sisustuslehden kodilta. Yritän kuitenkin pitää semmosta yleissiistiä ilmettä yllä. En myöskään kestä kaaosta, koska en jaksais raivata sitä. Yritän myös pitää aina kodin siinä kunnossa, ettei mene montaa minuttia saada sitä "edustuskelpoiseksi" vieraita varten. Mutta ennen kaikkea mä oon laiska ja mukavuudenhaluinen!

Usein saa lukea monilta palstoilta, kuinka lapsiperheissä vallitsee kaaos ja äidit ovat väsyneitä siivoamaan. Mä en koe, että siivoaminen veis mun aikaa ylettömästi tai että meillä vallitsis mikään kaaos siltikään. Meillä nyt ei tietenkään ole kuin tuo yksi taapero, mut en usko, että tilanne ihan hirveesti muuttuis, vaikka olis useampikin. Mulla on pari siivouskikkaa, joilla pidän sotkut kurissa olematta silti mikään siivousfriikki, joka siivoaa koko ajan. Jos oot ite sellanen superihminen, joka jaksaa siivota aamusta iltaan, tää ei oo sua varten. Jos oot tämmönen samanlainen laiskamutsi, toivottavasti tästä irtoaa jotain apuja. :)

1. Vähennä tavaraa! Ei voi liikaa korostaa tän merkitystä. Mä pyrin pääseen kaikesta turhasta ja ylimääräisestä eroon. En pahemmin jemmaile Alisan vaatteita tai yhtään mitään muutakaan, pyrin myös välttämään liiallista uusien tavaroiden ostamista. Esimerkiksi leluja Alisalle. Jos niitä joskus kertyy mun mielestä liikaa niin taatusti laitan osan aina välillä varastoon jemmaan. Oon sitä mieltä, että juurikin tavarapaljous on se, mikä aiheuttaa sen kaaoksen lapsiperheissä.
Kuva TÄÄLTÄ.
2. Älä kerrytä sotkua! Tämmösen laiskan siivoojan on pakko laittaa astiat heti koneeseen (tai tiskata), pestä pyykkiä aina kun on koneellinen kertynyt, viedä likaiset vaatteet pyykkikoriin, viedä ohimennen roskat, siivota vekaran lelut jne. Jos mä kerryttäisin vaan sitä sotkua nii en mä sitä kyl siivotakaan kovin helpolla jaksais. Toki, totta kai joskus kertyy sotkua, mut ei nyt päivä- tai viikkotolkulla. Ei mulla oo aikaa eikä mielenkiintoa raivata siitä syntyvää kaaosta. :)

3. Ole multitaskaaja! Kun taaperovekara istuu potalla, mä pesen vessaa. Kun taapero on kylpyammeessa, mä siivoon kylppäriä. Kun olen itse jo ruokaillut ja taapero vielä syö omaa annostaan, mä siivoon keittiöö. Samalla kun leikin vekaran kanssa niin keräilen sen levittämiä leluja, jossei se vaikka kerkeis enää levittään niitä uudestaan... ...eipä..:)

4. Siivoa mainoskatkot! Tenava on mennyt nukkuun, kämppä tarvis siivota, mut eniten tekis mieli vaan kattoo telkkaria ja istua sohvalla, tuttua? Tää laiskamutsi makaa sohvalla ja kattoo telkkaria, kunnes tulee mainoskatko, sillon mä siivoon täysillä. :D Nykyään katkoja on usein ja ne on yhä pidempiä. Muutamassa minuutissa saa oikeesti paljon aikaan kun oikein tosissaan siivoo. :) Välillä mä kyllä esimerkiksi ripustan pyykkejä samalla kun katon salkkareita, menee ihan siinä samalla.

5. Järjestele koti illalla! Kivempi herätä siistiin kotiin paremmalla tuulella ja eipähän kerry se sotku.

Kuva TÄÄLTÄ.

6. Kouluta puoliso ja muksu/muksut siivoamaan! Tai vähintään korjaamaan omat jälkensä. Pieni lapsi ei tietenkään osaa siivota, mutta oppii kyllä opastettuna keräämään vaikka omat lelunsa, samoin mies.

7. Kaikelle oma paikka! Säilytystilaa ei varmaan koskaan ole tarpeeksi, mutta jos kaikelle on oma paikka niin siivoaminen on helpompaa. Epämääräiset jemmakaapit missä on vähän sitä sun tätä ja jos oven avaa niin kaikki tulee ulos, ei välttämättä paras ratkaisu. Jos tuntuu, ettei kaikki tavarat mahdu mitenkään, ratkaisu löytyy yleensä kohdasta yksi. :)


Onko sulla jotain omia siivousniksejä ja kuinka pidät kodin siistinä? 
Tavismutsi toivottaa leppoisampia ja toivottavasti edes inan siistimpiä päiviä! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki kommenttia! :)